Ta kontakt med digitalt@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen

Eller logg inn

Læreplaner og kompetansemål

Her vises utdrag fra

  • Læreplan i morsmål for språklige minoriteter
  • Læreplan i grunnleggende norsk for språklige minoriteter
  • Læreplanverket Kunnskapsløftet
  • Orienteringsfagene i Dari

Læreplan i morsmål for språklige minoriteter

Læreplanen i morsmål for språklige minoriteter er en overgangsplan som bare skal nyttes til elevene kan følge opplæring etter den ordinære læreplanen i norsk. Læreplanen er nivåbasert, aldersuavhengig og gjelder for elever med ulik alder og erfaringsbakgrunn. (…) Hovedformålet med opplæringen er å styrke elevenes forutsetninger for å beherske det norske språket og derved deres læringsmuligheter gjennom utvikling av grunnleggende lese- og skriveferdigheter, ordforråd og begrepsforståelse på morsmålet. (…)

Læreplanen er strukturert i fire hovedområder. (…) Elever som følger denne planen, kan være på ulike nivåer når de begynner opplæringen og kan bruke ulik tid på å nå kompetansemålene avhengig av hvilke forkunnskaper de har i eget morsmål. Hovedområdene er:

  • Lytte og tale
  • Lese og skrive
  • Språklæring
  • Språk og kultur
  • Grunnleggende ferdigheter

I morsmål forstås grunnleggende ferdigheter slik:

  • Å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig i morsmål innebærer å bruke språket på ulike måter i varierte sammenhenger. Muntlige ferdigheter innebærer språklig interaksjon. I skriftlige ferdigheter inngår variert bruk av ord og uttrykk, begreper, språklige mønstre og tekstskaping.
  • Å kunne lese i morsmål innebærer for de fleste minoritetsspråklige elever å knekke lesekoden på det språket de behersker best og har flest erfaringer knyttet til. Lesing gir mulighet for både læring og opplevelser. Det innebærer også å ta del i en tekstkultur og utvikle evnen til å forstå og tolke ulike tekster.
  • Å kunne regne i morsmål innebærer å utvikle regnekompetansen på førstespråket. Dette innebærer å forstå tall og matematiske begreper. (…)
  • Å kunne bruke digitale verktøy i morsmål innebærer å utvide læringsarenaen gjennom å finne fram til og bruke sammensatte, autentiske tekster i ulike sjangere. (…)

Kompetansemål etter nivå 1

Lytte og tale

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • uttrykke egne følelser og meninger
  • lytte til, forstå og samtale om innholdet i muntlige fortellinger og andre tekster
  • fortelle sammenhengende om opplevelser og erfaringer knyttet til skolehverdagen, familien og nærmiljøet
  • forstå og bruke tall i praktiske situasjoner

Lese og skrive

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • gjenkjenne tall og morsmålets bokstaver eller skrifttegn
  • knytte bokstavene til lyder og trekke lydene sammen til ord, eller bruke skrifttegn
  • lese tilpassede tekster med flyt og sammenheng
  • forstå og fylle ut enkle skjemaer med personlige opplysninger
  • skrive egne tekster med funksjonell håndskrift og digitalt
  • bruke enkle strategier for leseforståelse
  • finne bøker eller digitale tekster på morsmålet

Språklæring

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • eksperimentere med språklyder, ord og uttrykk, rim og regler
  • uttrykke egne opplevelser gjennom ord, tegninger, bilder, musikk og bevegelser
  • samtale om hvordan ord og bilde virker sammen i en tekst
  • forstå og reflektere over forholdet mellom tale og skriftspråk
  • beskrive og vurdere eget arbeid med språklæring

Språk og kultur

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • samtale om innholdet i eventyr, sanger eller dikt
  • samtale om og gjengi innholdet i gåter, vitser eller andre humoristiske tekster
  • samtale om personer og handlinger i tekster fra dagliglivet, fortellinger eller annen aktuell litteratur

Kompetansemål etter nivå 2

Lytte og tale

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • gi uttrykk for egne tanker, følelser og opplevelser
  • lytte til andre og gi respons på andres fortellinger, beskrivelser og beskjeder
  • samtale med og stille spørsmål til medelever om faglige emner og hendelser i hverdagen
  • samtale om innholdet i filmer, dataspill, litterære tekster eller teaterstykker
  • forklare og bruke faglige ord og begreper

Lese og skrive

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • lese ulike typer tekster med forståelse av innholdet
  • lese og forstå enkle tabeller og grafiske framstillinger
  • gjengi med egne ord informasjon fra fagtekster
  • strukturere egne tekster med overskrift, innledning og avslutning
  • skrive sammensatte tekster, fortellinger og brev
  • foreta informasjonssøk, skape, lagre og gjenfinne tekster ved hjelp av digitale verktøy
  • bruke ordbøker og digitale hjelpemidler

Språklæring

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • gi eksempler på morsmålets språkstrukturer og sammenligne disse med norsk
  • samtale om hvordan man uttrykker seg i ulike sosiale sammenhenger
  • beherske noen strategier for å forstå og lære nye ord og begreper
  • gi eksempler på kommunikasjonsstrategier
  • bruke egne erfaringer til å snakke om forskjeller og likheter mellom eget morsmål og norsk
  • beskrive og vurdere egen framgang med å lære morsmålet

Språk og kultur

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • samtale om levesett, tradisjoner, omgangsformer og skikker, og språkets rolle i sammenheng med dette
  • forklare hvordan ordvalg, stemmebruk og kroppsspråk kan uttrykke forskjellige holdninger
  • samtale om hvordan ulike høflighetsuttrykk blir brukt

Mer info: Læreplan i morsmål for språklige minoriteter 2007

Læreplan i grunnleggende norsk for språklige minoriteter

Læreplanen i grunnleggende norsk for språklige minoriteter er strukturert i fire hovedområder. Det er formulert kompetansemål innenfor hvert av hovedområdene. Bortsett fra hovedområdet Språk og kultur er de øvrige hovedområdene, Lytte og tale, Lese og skrive og Språklæring, for en stor del utarbeidet med utgangspunkt i de fire første nivåene i det europeiske rammeverket (A1, A2, B1 og B2).

Lytte og tale

Hovedområdet Lytte og tale dreier seg om å forstå norsk tale, utvide ordforråd og begreper og gjøre seg forstått på norsk. Det innebærer å lytte og gjenkjenne språklige størrelser som lyder, ord, uttrykk og begreper, og å kunne bruke disse i egen tale. (…).

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • forstå enkle beskjeder
  • uttrykke egne følelser, tanker og ønsker
  • presentere seg selv, stille og svare på spørsmål knyttet til egen person, familie, handlinger, hendelser og objekter i nære omgivelser
  • delta i enkle samtaler, spørre hva ting heter og hva ord betyr, gi uttrykk for at man ikke forstår, og be om hjelp
  • forstå og bruke sentrale ord og uttrykk for å dekke grunnleggende behov i skolen og i fritiden
  • forstå og bruke vanlige høflighetsformer
  • uttale norske språklyder: vokaler, konsonanter, konsonantforbindelser og diftonger
  • forstå og bruke tall i praktiske situasjoner

Lese og skrive

Hovedområdet Lese og skrive dreier seg om skriftlig kommunikasjon og om utvikling av lese- og skrivekompetanse. Utvikling og utvidelse av ordforråd og begreper i ulike fag og temaer inngår i hovedområdet. Det omfatter videre lesing og skriving av tekster i ulike sjangere og bruk av varierte lese- og skrivestrategier. (…)

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • beherske det norske alfabetet med små og store bokstaver
  • knytte bokstavene til lyder og trekke lydene sammen til ord
  • gjenkjenne navn, tall, logoer og skilt
  • samtale om sammenhengen mellom bilde og tekst i enkle sammensatte tekster
  • lese tilpassede tekster med flyt og sammenheng
  • forstå hovedideen i enkle faglige tekster, informasjonstekster og beskrivelser
  • skrive enkle tekster og beskjeder med funksjonell håndskrift og digitalt
  • fylle ut enkle skjemaer med personlige opplysninger
  • finne aktuelle bøker eller tekster på biblioteket og på Internett

Språklæring

Hovedområdet Språklæring dreier seg om hva det innebærer å lære et nytt språk. Det omfatter også språk som system og språket i bruk. Et sammenlignende perspektiv på eget morsmål og norsk inngår i hovedområdet. Videre dreier det seg om kommunikasjons- og språklæringsstrategier og utvikling av språkkompetanse.

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • eksperimentere med språklyder, ord og uttrykk, rim og regler
  • sammenligne språklyder, ord og uttrykk på morsmålet og norsk
  • bruke enkle strategier for leseforståelse
  • gi eksempler på hvordan skriftbildet varierer avhengig av skriftsystem
  • samtale om forholdet mellom tale og skriftspråk
  • samtale om eget arbeid med å lære det nye språket og bruk av ulike læringsstrategier

Språk og kultur

Hovedområdet Språk og kultur dreier seg om språkets kulturelle betydning. Ulike måter å bruke språket på og språklig variasjon i Norge inngår i hovedområdet. (…).

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • samtale om innholdet i noen eventyr, sanger og dikt
  • samtale om innholdet i gåter, vitser eller andre humoristiske tekster
  • samtale om personer og handlinger i tekster fra dagliglivet, fortellinger eller annen litteratur

Mer info: Læreplan i grunnleggende norsk for språklige minoriteter 2007

Læreplanverket Kunnskapsløftet

Kompetansemål i norsk etter 2. årstrinn

Muntlig kommunikasjon

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • lytte, ta ordet etter tur og gi respons til andre i samtaler
  • lytte til tekster på bokmål og nynorsk og samtale om dem
  • lytte etter, forstå, gjengi og kombinere informasjon
  • leke, improvisere og eksperimentere med rim, rytme, språklyder, stavelser, meningsbærende elementer og ord
  • samtale om hvordan valg av ord, stemmebruk og intonasjon skaper mening
  • fortelle sammenhengende om opplevelser og erfaringer
  • sette ord på egne følelser og meninger
  • uttrykke egne tekstopplevelser gjennom ord, tegning, sang og andre estetiske uttrykk

Skriftlig kommunikasjon

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • vise forståelse for sammenhengen mellom språklyd og bokstav og mellom talespråk og skriftspråk
  • trekke lyder sammen til ord
  • lese store og små trykte bokstaver
  • lese enkle tekster med sammenheng og forståelse på papir og skjerm
  • bruke egne kunnskaper og erfaringer for å forstå og kommentere innholdet i leste tekster
  • skrive setninger med store og små bokstaver og punktum i egen håndskrift og på tastatur
  • skrive enkle beskrivende og fortellende tekster
  • arbeide kreativt med tegning og skriving i forbindelse med lesing
  • skrive etter mønster av enkle eksempeltekster og ut fra andre kilder for skriving

Språk, litteratur og kultur

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • samtale om opphavet til og betydningen av noen kjente ordtak, begreper og uttrykk
  • samtale om begrepene dialekt, bokmål og nynorsk
  • samtale om hvordan ord og bilde virker sammen i bildebøker og andre bildemedier
  • samtale om innhold og form i eldre og nyere sanger, regler og dikt
  • samtale om personer og handling i eventyr og fortellinger
  • finne skjønnlitteratur og sakprosa på biblioteket til egen lesing

Kompetansemål i norsk etter 4. årstrinn

Muntlig kommunikasjon

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • lytte etter, gjenfortelle, forklare og reflektere over innholdet i muntlige tekster
  • forstå noe svensk og dansk tale
  • bruke et egnet ordforråd til å samtale om faglige emner, fortelle om egne erfaringer og uttrykke egne meninger
  • samhandle med andre gjennom lek, dramatisering, samtale og diskusjon
  • følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende spørsmål
  • variere stemmebruk og intonasjon i framføring av tekster

Skriftlig kommunikasjon

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • lese tekster av ulike typer på bokmål og nynorsk med sammenheng og forståelse
  • finne informasjon ved å kombinere ord og illustrasjon i tekster på skjerm og papir
  • gjenkjenne og bruke språklige virkemidler som gjentakelse, kontrast og enkle språklige bilder
  • lese, reflektere over og samtale om egne og andres tekster
  • bruke ulike typer notater og eksempeltekster som grunnlag for egen skriving
  • skrive enkle fortellende, beskrivende og argumenterende tekster
  • skrive med sammenhengende og funksjonell håndskrift og bruke tastatur i egen skriving
  • strukturere tekster med overskrift, innledning, hoveddel og avslutning
  • variere ordvalg og setningsbygning i egen skriving
  • lage tekster som kombinerer ord, lyd og bilde, med og uten digitale verktøy
  • søke etter informasjon, skape, lagre og gjenfinne tekster ved hjelp av digitale verktøy
  • bruke bibliotek og Internett til å finne stoff til egen skriving

Språk, litteratur og kultur

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • beskrive ordklasser og deres funksjon
  • forklare hvordan man gjennom språkbruk kan krenke andre
  • beskrive eget talemål og sammenligne med andres
  • samtale om innhold og form i sammensatte tekster
  • gi uttrykk for egne tanker og opplevelser om barnelitteratur, teater, film, dataspill og tv-program
  • samtale om sanger, regler, dikt, fortellinger og eventyr fra fortid og nåtid på bokmål, nynorsk og i oversettelse fra samisk og andre språk
  • gi uttrykk for egne tanker om språk, personer og handling i tekster fra ulike tider og kulturer

Mer info: Læreplanverket